Wikia

Anthony Edward Stark (Iron Man) 001

Iron Man (Anthony Edward Stark)

Echte naam: Anthony Edward Stark
Aliassen: Armored Avenger, Cobalt Man, Crimson Dynamo, Director Stark, Golden Avenger, Hogan Potts, Iron Knight, Iron Man, "Shellhead", Spare Parts Man, Tetsujin, Tony Stark
Herkomst of krachtbron: Mens met armour
Affiniteit/Groepsconnecties: Avengers, Avengers West Coast, Force Works, Hellfire Club, Illuminati, Mighty Avengers, Pro-Registration Superhero Unit, SHIELD, Stark Enterprises, United States Department of Defense
Connectie met de Avengers: Mede oprichter van de Avengers, lid van de Avengers West Coast en Mighty Avengers
Bekende relaties: Howard Anthony Stark (vader), Howard Stark Sr (grootvader), Isaac Stark (voorouder), Maria Stark (moeder), Morgan Stark (neef)
Wapens, vervoermiddelen en accessoires:

  • Iron Man Armor MK IV
    • Repulsor Ray [1]

Eerste optreden:

Bedacht door: Stan Lee, Larry Lieber, Don Heck, Jack Kirby

Info en dataEdit

  • sept 1963:

AV1#1: Loki zit verbannen op het Isle of Silence, verbannen door Odin. Hij zint op wraak op zijn stiefbroer Thor en wil hem naar het Isle of Silence lokken. Hiervoor lokt hij de Hulk in een val door de Hulk een spoorlijn te laten vernielen. Dit lukt maar de Teen Brigade van Rick Jones wil de Hulk helpen en wil de hulp van de Fantastic Four oproepen. Hierdoor dreigt Loki's plan te mislukken en zorgt ervoor dat de oproep bij Thor terecht komt. Echter weet hij niet dat de oproep ook gehoord word door Ant-Man, Wasp en Iron Man. De Helden komen achter de waarheid dat niet de Hulk verantwoordelijk voor de vernieling is maar Loki. Samen verslaan ze Loki en besluiten een team te vormen. De Avengers zijn geboren.

  • April 1972:

AV1#98: Terwijl de Avengers Thor en Iron Man op zoek gaan naar Hawkeye reageren de andere Avengers op een nieuwsuitzending dat er een grote woedende menigte op de been is. Deze menigte word aangevoerd door "Mr Tallon" (Ares) en staat onder invloed door de muziek van drie Satyrs. Ondertussen blijkt dat Thor Asgard niet kan bereiken en keert terug naar Avengers Mansion. Als blijkt dat Iron Man ook onder invloed staat van de Warhawks besluiten Vision en Thor in te grijpen. De Warhawk willen de geheime wapens van Tony Stark gebruiken voor hun doel om de wereld in een oorlog te storten. Tijdens een kort gevecht tussen Iron Man en Vision sterft een Satyr en is Iron Man bevrijd uit zijn invloed. Het trio spoed zich naar de grote menigte waar Captain America, Quicksilver en de Scarlet Witch zijn. Deze staan inmiddels al onder invloed van de andere twee Satyrs van de Warhawks. Thor herkent "Mr Tallon" als Ares. En als Vision de twee Satyrs weet uit te schakelen is de strijd snel gestreden. Op het laatste moment duikt Hawkeye op met een Hercules die zijn geheugen kwijt is maar de Avengers wel waarschuwt voor einde van de aarde en Asgard.

  • Mei 1972:

AV1#99 (Roy Thomas & Barry Smith): De Avengers proberen Hercules zijn geheugen terug te geven maar dit lukt ze niet. Hawkeye verteld de Avengers hoe hij in de ruimte is ontkomen aan de Skrulls en weer op aarde is beland. Eenmaal op aarde ontmoete hij Rudolfo en zijn reizend Carnivall in Joegoslavie en besloot met hun mee te reizen. Het bleek dat de geheugenloze Hercules ook bij het Carnivall aanwezig was en zo kwam hij met Hawkeye bij de Avengers terecht. Plotseling verschijnen Kratos en Bia uit het niets in Avengers Mansion en willen Hercules ontvoeren. Na een kort gevecht met de Avengers lukt het Kratos en Bia om Hercules naar Olympus te brengen. De Avengers besluiten ze achterna te gaan.

  • Juni 1972:

AV1#100 (Roy Thomas & Barry Smith): De Black Knight (Dane Whitman) laat alle Avengers komen naar Garrett Castle om hen namens zijn voorouder Black Knight (Sir Percy of Scandia) te waarschuwen. De Ebony Blade is in handen gevallen van Ares die samen met de Enchantress (Amora) een plan beraamt om zowel Olympus de aarde en Asgard te veroveren. Door met het Ebony blade de wachter van de Eternal Flame te doden en de Eternal Flame te doven veranderen alle Olympiers in kristal. Alleen de Demi-Goden zoals Hercules blijven ongedeerd. Echter weet Ares met de hulp van Kratos en Bia Hercules uit Olympus te gooien en na een val van zes dagen en zes nachten komt Hercules in Griekenland neer en is hij zijn geheugen kwijt. (zie #98-99). De Avengers splitsen zich op in twee teams, de één blijft op aarde om een eventuele aanval van de Demi-Gods tegen te houden (Ant-Man, Swordsman (Jacques Duquesne), Captain Steve Rogers (Steven Rogers), Wasp (Janet van Dyne), Quicksilver (Pietro Maximoff), Scarlet Witch (Wanda Maximoff), Hawkeye (Clinton Francis Barton) en Black Panther (T'Challa) , het andere team vertrekt naar Olympus (Thor (Thor Odinson), Hulk (Robert Bruce Banner), Vision (Shade), Iron Man (Anthony Edward Stark) en Black Knight (Dane Whitman). Op Olympus treffen de Avengers een gevangen Hercules aan en op aarde raakt het team in gevecht met diverse Olympiers o.a. de Satyrs en Phobos. Thor en Black Knight weten Ares te verslaan en Hercules te bevrijden. Thor besluit de Enchantress bij Hercules te laten zodat hij haar kan uitleveren aan Zeus.

Opmerkingen of verbeteringen? Email Peter

  1. AV1#98

Avengers, Avengers West Coast, Force Works, Hellfire Club, Illuminati, Mighty Avengers, Pro-Registration Superhero Unit, SHIELD, Stark Industries, United States Department of Defense